top of page
  • Writer's pictureKatarina Bucu

Uvid u prvu godinu na Ekonomskom fakultetu –Novi Sad|Moje iskustvo

“Work hard until lamp light of your study table becomes spot light of stage.“



Sjajni pozdrav dragi prijatelju, možda si brucoš koji je nabasao na ovaj tekst kako bi se pripremio za faks ili imao jasniju predstavu o tome kako studiranje izgleda, u tom slučaju savetujem ti da nastaviš da čitaš, na pravom si mestu. Kroz pisanje ću pokušati da ti što više približim kako to izgleda studirati na Ekonomskom fakultetu u Novom Sadu. Preći ću preko svojih prvih koraka na fakultetu u nadi da ću tebi pomoći. Biće reči o predmetima, ispitima, vremenu... Daću ti smernice za svaki predmet koji ćeš imati u prvoj godini, tako da kada se budeš suočio/la s njima, slobodno dođi i pročitaj ponovo napisane smernice.


Imaj na umu da je ovo moje iskustvo i moj pogled na stvari, kao i to da je tekst koji čitaš napisan od strane veelikog štrebera! Takođe, promene na fakultetima su veoma česte kao što su menjanje profesora, predmeta, gradiva, pravila za predmete i slično, tako da ti prenosim ono što sam ja doživela onako kako su stvari tada bile. Sada kada smo to raščistili, hajde da vidimo s čime se prosečan student nosi.


SUSRET PRE POČETKA

Moje iskustvo sa faksom započinje malo ranije, s obzirom na to da sam učestvovala u Studiji slučaja koja je bila organizovana od strane fakulteta. Ako se ne varam to je bilo pre dve godine! A takođe sam išla i na pripremnu nastavu kako bih se bolje pripremila za prijemni. Kada sam upisivala fakultet, tek je izašla zbirka sa pitanjima koja je u mnogome olakšala prijemni proces, tako da sam veoma lako i upala na fakultet. Smatram da je to velika prednost koja se pruža mladim studentima. U ovim prilikama, (a najviše benefita mi je donela Studija slučaja) mogla sam da bacim pogled na izgled fakulteta, da se lakše orijentišem, da upoznam pojedine profesore, uvidim kako se raspolaže vremenom i obavezama itd. Ukoliko čitaš ovaj tekst i imaš prilike da učestvuješ u Studiji slučaja, srdačno ti preporučujem da to i činiš jer ti donosi mnoge prednosti, a zapravo ništa ne gubiš. Bićeš bogat/a divnim iskustvom! Zahvaljujući osvojenom prvom mestu, već od prvog dana studiranja u skriptarnici fakulteta čekali su me besplatni udžbenici za prvu godinu i besplatna Ekonomijada! Kao što rekoh, investiranjem u sebe možeš samo dobiti! Tu je i naravno Dan otvorenih vrata, gde ćeš biti srdačno dočekan, upućen u brojne pojedinosti i imati pružene odgovore na svako pitanje.

Moramo iskoristiti vreme kao alat, a ne kauč. -F. Kenedi

TAJ GOSPODIN NAZVAN - VREME

Sećam se prvog zvaničnog dolaska na faks, kada je sve već spremno za početak studiranja. Žamor u punom holu fakulteta, postavljena bina a ispred nje i stolice na kojima profesori pomno prate dešavanje, pa onda govor dobrodošlice, a ti ni na pola reči nećeš obratiti pažnju. Zbog uzbuđenosti, mnogobrojnih nepoznatih lica, mirisa novine u vazduhu, luptanja u stomaku.. Ali postoji jedna stvar koja mi je zapala za oko i koju sam uspela da uhvatim u svom tom metežu, a to je savet jednog od profesora, koji je glasio: Dobro vodite računa o svome vremenu, znajte kako da ga iskoristite i postavite svoje prioriete! To mi se zaglavilo negde u mozgu i osetila sam da je to ono što će mi i biti najpotrebnije kada moje studiranje započne. A to je ono što me je i vodilo do kraja uspešne prve godine. Ta godina je nenormalno brzo proletela, videćeš i sam/a, ali ono što ti može služiti jeste da se za to vreme fokusiraš da na tvoj najbolji način, ovu obavezu koju si preuzeo na sebe odgovorno i završiš. Ne mislim na to da moraš da završiš sve u roku, sa svim 10-kama i slično, već da odrediš šta je tebi važno, uvidiš koji ciljevi su se rodili tokom studiranja za tebe i daš svoj maksimum da njih kompletiraš. Za nekoga to može biti da u jednom semestru da dva ispita, za nekoga da prebaci samo jedan ispit, za trećeg da da sve ispite pre leta… Pogledaj sebe, jer se najbolje poznaješ i odredi kakav student želiš biti. Dok stičeš uviđaje u to kakvo je studiranje i kako ono bude napredovalo, kako budu obaveze doplivale i dani prolazili znaćeš i sam/a kako vreme može biti veoma važno i da možeš ići ruku pod ruku s njime!


A KADA ĆE PAUZA?

Okej ja možda jesam štreber, ali nije da uživam u 2-satnim predavanjima na temu Krive ponude i tražnje ili Merama makroekonomske politke. U početku, zazvučaće možda smešno ali činilo mi se da sam ja najgluplja osoba koja trenutno sedi u amfiteatru i sluša predavanje profesora, hvata nepoznate reči i pokušava da sastavi sliku u glavi dok profesor već prelazi na sledeću temu. Mislila sam da nikada neću shvatiti o čemu je ovde reč i mogu reći i da na nekim predavanjima ni do kraja nisam imala pojma o čemu se tu zbori, ali veoma jasno sam razumela: "Pauza 10 min" Hehe! Neka predavanja će ti biti zamorna. Za mene su bila ona koja su trajala po 2 i po sata (u prvom semestru Mikro i Makro, u drugom Računovodstvo), a neka zanimljiva, zavisi od toga ka čemu je tvoje interesovanje usmereno. Lično, studiram Marketing i mogu reći da su mi predavanja vezana za njega bila najzanimljivija (Principi marketinga – letnji semestar). Topli savet jeste da ideš redovno na predavanja (idi na predavanja iz Mikroekonomije, molim te), skoro sva su i obavezna, i u mnogome će ti pomoći prilikom učenja i shvatanja gradiva. Ono na sta ću ti baciti pažnju jeste da gradivo koje se predaje može da ne ide u korak sa kolokvijumom, da ono što se sluša na predavanjima nema veze sa pitanjima na kolokvijumu (u mom slučaju ovo se odnosilo na Sociologiju i Makroekonomiju). Zato uči iz knjiga ili skripti.


BAKO, BACI VODU

Svoje učenje sam bazirala na sopstvenim skriptama, dakle vadila gradivo iz knjiga i ispisivala tekst u Word, kopirala i bubala. To je moj metod, naravno da on ne odgovara svima. Ne mogu učiti iz knjige jer tada imam osećaj da ima mnogo štiva i ceo tekst zuri u mene i čeka da bude pređen. Zato čista bela Word stranica sa ispisanim beleškama, tu i tamo koji grafikon i hajlajtovani naslovi i podnaslovi su meni donosili najveće ocene, naravno uz mnogbrojne sate provodeći s tim skriptama. Kao što sam već napomenula, štreber sam pa u duhu toga sam i učila svakoga dana i bila spremna za predstojeće kolokvijume. Svaku šansu za kolokvijum sam iskoristila – savetujem i tebi, ako ne znaš barem ćeš videti kako će izgledati test/ispit. Ništa ne gubiš. Na Ekonomskom fakultetu se za neke predmete odvijaju po 3 (najčešće u zimskom semstru), za neke po 2 kolokvijuma (uglavnom letnji). Kako izgleda kolokvijum i šta je on? Može biti u vidu testa – kratka pitanja ili esejski gde dobiješ pitanje i pišeš sve što znaš. Najveća prednost jeste što oslobađa dela gradiva, pa se ono ne mora uzimati u obzir za ispit. Recimo, iz Mikroekonomije postoje 3 kolokvijuma na koja možeš izaći pre samog prvog ispita. Ukoliko prođeš sva tri, ne moraš raditi ispit, samo ga prijavljuješ i dolaziš kako bi ti se ocena upisala u index. Ako recimo prođeš 2 kolokvijuma, ostane ti jedan, taj jedan rešavaš na ispitu, u roku u kojem ti budeš bio spreman/a. Za razliku od toga, Makroekonomija podrazumeva 3 kolokvijuma oslobađajućeg karaktera (barem je bilo kada sam ja išla) i takođe ispit – usmeni, sa jednim postavljenim pitanjem od strane profesora. Isto tako, Informacione tehnologije imaju kolokvijume vezane za Excel i Word i jedan kolokvijum u vidu test pitanja koja rešavaš na računaru. Ako položiš Excel i Word imaš pravo na izlaz na ispit i tada usmeno rešavaš poslednji deo gradiva ukoliko ti je samo ono ostalo ili celo gradivo iz knjige. Svaki predmeti se razlikuju. O njima ćeš imati više reči u ovom tekstu takođe!

Što se ispita tiče, ono je slično kao i kolokvijum ako ne i isto. Dođeš, sedneš, dobiješ pitanja i pišeš ili pričaš. Nemoj se tresti od straha, ako si položio džabe si tremu imao/la, ako si pao/la opet džabe si je imao/la. Kako budeš pregurao/la prvi, drugi ispit/kolokvijum uvidećeš da i nije neka zavrzlama.


KAKAV JE TAJ PREDMET I PROFESOR?

Ovde ću ti naznačiti dve tri reči o predmetima i saveti koje su meni najviše pomogli. Ne želim da imenujem nijednog profesora niti da dajem ikakav sud. Ali da se ne lažemo, oceni profesora.com je bila moja usputna internet stanica. Pišem objektivno i s namerom da ovo zapamtiš kako bi ti poslužilo.


Predmeti u I godini

ZIMSKI SEMESTAR

Makroekonomija – uči iz knjige, potrudi se da prođeš sva tri kolokvijuma, da - knjiga izgleda kao da nije prilagođena studentima, pogotovo brucošima, ali bubaj, piši beleške i pročitaj ih pre sledećeg predavanja i u toku predavanja daj odgovor čitajući njih, jer ukoliko si aktivan/a profesor će te zapamtiti i povećati krajnju ocenu. Vežbe možda neće biti toliko korisne. Moraš sam/a da prelaziš gradivo i da ne čekaš jer nećeš biti spreman/a za kolokvijum.


Mikroekomija – ovo je generalno predmet koji je gotovo većini teško pao. Najčešće zbog discipline koju profesor zahteva, ali pošto sam i ja takva brzo sam ga uspela reštiti. Evo šta tebi savetujem. Idi, idi na predavanja. Kako idu predavanja tako se prelaze i lekcije iz knjige, dakle ona idu u korak sa knjigom što će ti omogućiti da kad dođe kolokvijum budeš spreman, ukoliko pre sledećeg predavanja naučiš prethodno. Nema bodova za aktivnost, ne moraš se oko toga truditi. Vežbe su veoma korisne i na njima se odrađuju zadaci iz zbirke, takođe idi i na vežbe. Postoji mogućnost oduzimanja bodova zbog kašnjenja, pogotovo korišćenja mobilnog telefona, on je dakle ovde nemoguć jer ode ti odmah 20 bodova manje, pa nemaš mogućnost za veću ocenu. Jaka disciplina, nema šta! I navikni se na gooomilu grafika, najmanje 3,4 za svako ispitno pitanje koje ćeš morati znati crtati! Sve informacije imaš i na sajtu fakulteta u odeljku vezanom za ovaj predmet, a sigurna sam da će ti svaka informacija biti pružena na znanje već na prvom predavanju.

Matematika za ekonomste – okeej, ako si ljubitelj matiša za tebe će ovo biti mačiji kašalj, međutim ukoliko si duduk kao i ja onda će ti najveća prijateljica biti Bosa. Svi znaju već za njeno ime, a u mojoj generaciji mnogo studenata je išlo kod nje na časove kako bi uspeli položiti. Toplo ti savetujem da ukoliko ne razumeš predavanja i mučiš se, na početku već se obratiš njoj kako bi imala termin i budeš spreman/a za kolokvijum. Na njemu se nalaze 3-4 zadataka i jedno teorijsko pitanje, ukoliko ne znaš nema veze, važno je da imaš iznad 17 bodova kako bi prošao. Ne želim da umanjim ulogu profesora, ali meni jeste bila potrebna dodatna pomoć. Predavanja nisu bila obavezna, tako da nisam išla, jer gradivo ni za milion godina ne bih razumela, pa sam sebi sačuvala vreme.


Engleski jezik (izborni) – ako uveliko poznaješ ovaj jezik, znaj da jednostavniji ne može biti. Kao i učenje jezika do sada u školama, udžbenik sa vežbicama, preko prezentacija, dodatne aktivnosti za poene i to je to. Takođe mogućnost rešavanja preko kolokvijuma – jedan u zimskom, jedan u letnjem semestru pošto je dvosemestralan predmet. It is a breeze!


Informacione tehnologije – idi na vežbe i hvataj i piši beleške o Wordu i Excelu pogotovo ako vešto ne upravljaš njima. Gradivo će se brzo prelaziti. Pitaj ako ti nije jasno. Prebacuj vežbe na mejl/fleš i vežbaj sam/a. Potrudi se stvarno da rešiš oba, jer bez njih nećeš moći da izađeš na usmeni deo ispita + biće ti potrebna za posao. Predavanja su sasvim u redu, vlada prijatna atmosfera. Prvi kolokvijum vezan za teoriju ima prosta pitanja, koja možeš i iz skripte učiti i nemoj previše bubati iz knjige. A preostali deo gradiva koje se odvija na ispitu uči iz knjige!


LETNJI SEMESTAR

Ekonomika preduzeća – Postoje bodovi za aktivnosti i dolazak, iskoristi ih! Zadaci su prelaki, asistent korektan, lako češ ih savladati. Izlazi na tablu što češće za zadatke i tu dobijaš bodove. Knjiga mi je delovala previše stručno i profesionalno napisana, tako da su mi beleške bile od velike pomoći. Ko ne položi kolokvijum rešava predmet preko usmenog dela, a za njega ti ne mogu dati informacije jer ga nisam iskusila. Već češ i razumeti neke ekonomske pojmove jer su se prelazili u zimskom semestru, pa će ti biti lakše.


Principi marketinga (jer sam smer Marketing) – atmosfera na vežbama je toliko prijatna i zabavna, asistent je blizak sa studentima, poeni za aktvnost, pristustvo, vežbe. Vežbe su jako zabavne, kreativne. Predavanja su takođe takva, nemoj se iznenaditi ako se profesor prebaci na engleski jezik. Kolokvijumi su u vidu testova – nemoj bubati previše, obrati pažnju na nabrajanja, grupe i takve stvari u knjizi. Ima i 3 esejska pitanja ali da se kratko odgovori. 2,3 rečenice. I postoji usmeni deo vezan za marketing mix (1 pitanje za proizvod, drugo za promociju, treće ili cena ili districbucija) – ovde ćeš čuti širok spektar iskustava. Moje je takvo da sam izašla u julskom roku, jer nisam stigla spremiti u junskom i samo mu pročitala napisan koncept pitanja. Nije bilo dodatnih pitanja i lako sam ga prešla. Uči malo više za taj usmeni.


Računovodstvo – nemoj toliko učiti za teoriju, pitanja su kratka i laka, vezana za osnovne stvari. Nije potrebno da se sve nauči i udubi. Ako imaš dodirnih tačaka – velika prednost, ako ne udruži se s nekim ko ima. Da nije bilo moje sestre koja je u srednjoj učila ne znam kako bih ga prošla. Vežbe je držao i profesor, koji veoma dobro prelazi gradivo i objašnjava. Zadaci su laki ali je potrebno mnogo vežbati pogotovo zbog vremena jer traje sat i po ispit/kol, možda deluje kao dosta vremena ali za neiskusne nije! Ovde kao i kod informatike trebaš proći zadatke da bi izašao na usmeni deo ispita. Zato, najviše fokusa ovde stavi u letnjem semestru. Za usmeni deo, možeš dobiti jedno od 14. pitanja koje je predviđeno za taj deo, ali i neko sasvim drugo, nema pravila. Na tebe pada ono pitanje, koje prethodni student nije znao.


Sociologija (izborni) – ovde predavanja nemaju mnoge veze sa obaveznim kolokvijumom. Pitanja su bila sastavljena tako da ćeš za nešto čuti po prvi put. Ispiši sve što misliš, nemoj ostavljati prazno, stvarno lupetaj ako ne znaš. Obavezno, ali obavezno uzmi seminarski koji donosi 25 bodova ako želiš veću ocenu i odmah ga prezentuj već na sledećem času, jer na kraju kada ne ostane mnogo vremena nećeš stići! Iskoristi i bodove za prisustvo. Uči se sa prezentacija, ali opet pitanja će zahtevati i tvoje znanje.

DA LI JE LAK FAKULTET?

Ako mene pitaš, da. Rekla bih da je jedan od lakših, upravo zbog mogućnosti da se sve rasčisti preko kolokvijuma. Ide i na ruku to što su profesori tu za svoje učenike, ne traže previše. Ne ispitaju u sitna crevca. Nema mnogo zahteva, ni obaveza. Imaš januarski, aprilski, junski, julski, avgustovski, spetembarski i oktobarski rok, dakle i više nego dovoljno da sve počistiš!

Oduvek sam verovao da, ako se posvetiš radu, rezultati će se pojaviti. - Majkl Džordan

STOLIČARKA ZA POKLON

Dozvoli sebi da se prilagodiš, navikneš na promenu. Kod mene je bilo i neprospavanih noći i suza i smeha i negativnih misli. Razmišljala sam da li da odustanem, ali daj sebi vremena. Većina studenata je odstajalo prvih dva, tri meseca od početka studiranja. Ne znam jel to zaista dovoljno vremena da se uvidi da li te interesuje ekonomija ili ne, ali ipak daj sebi vremena. Isto tako, ako ti se nagomilaju obaveze, nisi ovo, nisi ono prošao pa uplašiš se i pomisliš da odustaneš, pokušaj prvo da uvidiš da li daješ i da li si dao sve od sebe. Nedostatak motivacije, vizije i disipline, kao i lenjost nije tvoj prijatelj na mestu zvanom fakultet. Definiši sebe kao studenta, napravi vision board i zagrej tu stolicu jer druge nema! Ono što je meni poklonila draga rođaka za početak studiranja jeste bila stoličarka! Da, stoličarka – da bih zagrejala tu stolicu! Zato uzmi i ti jednu i krenu u pohod osvajanja zavidnih rezultata!


Eto ga! Uh, ima dosta informacija, ali želela sam da ti kažem sve ono što sam ja želela da čujem i znam za sebe, na početku. Nadam se da sam umela to i da prenesem tebi. Hvala što si ostao/la do kraja!


Mnogo uspeha budući kolego/koleginice!!!

Ukoliko su ti ovi saveti bili korisni, podeli ih sa nekim ko isto kreće na Ekonomski fax!


S odsjajem, Katarina

880 views0 comments
bottom of page